Gravatar

#1 filmz-Kadann 18 år siden

Hejsa drenge og piger.

Jeg har siddet og luret lidt på tv-serien Firefly, hvor der åbenbart er en film på vej.

Jeg ville blot høre om der er nogle her på sitet der har set serien og e.v.t. kan skrive et par ord om den, samt om den kan anbefales?
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#2 DarkLight 18 år siden

Jeg har tænkt på at lave en anmeldelse :) Jeg vil gerne skrive en længere anmeldelse, hvis du gerne vil have det.

Ellers får du lige en kort: Køb det!!

Skal nok lige forsøge at skrive et længere når jeg kommer hjem.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#3 filmz-Kadann 18 år siden

Alrighty, så vil jeg vente tålmodigt på en anmeldelse. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#4 lyspunkt 18 år siden

Filmen om Firefly, som kommer til at hedde Serenity, har præmiere i USA 30/9
"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
Gravatar

#5 DarkLight 18 år siden

Prolog
I kølvandet på serier som Band of Brother, Deadwood og Carnivalé, fandt jeg mig selv i et tomrum. Det var ingen naturlig fortsættelse herfra. Valget var enten at købe de sidste Friends-sæsoner jeg manglende, eller starte på en helt ny serie. Jeg var ikke just i Friends-”mode”, og nye serier som Sopranos og Six Feet Under, som jeg havde overvejet, var lige dyre nok. Valget faldt derfor på en ”mellemsnack”. Et eksperiment. En satsning. Jeg havde set første afsnit ved seriens fødsel og droppede det igen, men nu kom summen af de akkumulerer gode anmeldelse atter frem i hukommelsen, og efterlod kun ën mulig udvej; prøv det.
Det er de ting der kommer total bag på en, man husker bedst. Alt hvad de sagde derude var rigtigt. Dette er anmeldelsen af en af de bedste serier jeg har set. Dette er anmeldelsen af Firefly.

Serenity
Som kaptajn på Serenity, skal man finde sig i meget. De fortæller mig godt nok, at krigen mod Alliancen gjorde mig bitter. Men hvis en mand på den tabende side, ikke har lov til at være bitter, hvem har så? Alligevel, der må være grænser for hvad man behøver at finde sig i. Ikke nok med at vi med nød og næppe undslap et Alliance-skib, men så nægtede Badger også at tage imod sine varer, da vi endelig ankom på Persephone. Den missede handel, tvang mig til at tage passagerer med, men næppe er vi fløjet fra Persephone, inden et Alliance-skib har fundet os. Det kan kun lade sig gøre, hvis nogle har fortalt dem hvor vi er. Så det er bestemt ikke uden grund jeg er bitter. Vi har en muldvarp ombord. En af gæsterne har taget en stor kasse med, som jeg har mere end dårlig mistanke til. Jeg har på fornemmelsen at dette kun er begyndelsen…

Burn the land and boil the sea.
Det første der overraskende mig, var kvaliteten af hvert enkelt afsnit. De er alle dybt forskellige i deres fortællemåde, og det virker som om Whedon har haft lyst til at lege rent fortælleteknisk. Det fungerer imponerende godt, og medvirker til at hvert afsnit bliver en ny oplevelse og aldrig kedeligt. Samtidig har alle afsnit ret forskellige historier, udover den gennemgående. Anden overraskelse kom over CGI’en i serien. Af erfaring kan serie-CGI tit være offer for et budget og efterladende en tæerkrummende. Her er der intet at påpege. Man kan godt se at det ikke er på blockbuster-niveau, men det er langt langt bedre end jeg turde håbe på. Oveni har de lavet CGI-sekvenserne på en lækker håndholdt måde. Det er ikke usædvanligt at der zoomes ind på den forkerte ting eller rumskibet pludselig er ude af fokus. Det virker rigtig godt, og jeg bliver aldrig træt af at se det. Det får serien til at se om som om det sker lige her og nu ,og giver en dejlig impulsiv stemning. Meget i kaptajnens ånd. Men det der virkelig var vendepunktet for mig. Det der uden tvivl for mig til at sætte serien på igen og igen, er sammenspillet mellem skuespiller og den humor der eksisterer. Specielt kaptajnen ’Mal’(Nathan Fillion - 2 fyre og en pige, Buffy) og piloten ’Wash’ (Alan Tudyk - Dodgeball, A Knight’s Tale) og den brutale soldat Jayne (Adam Baldwin – X-files, ID4, Full Metal Jacket) er fremragende. Jeg har ikke været så underholdt i en serie i umindelige tider. Ikke på grund af det er meningen det skal være komik, men på grund af samspillet skuespillerne imellem.

You can’t take the sky from me.
Desværre var de gode historie, det fantastiske sammenspil og humoren, ikke nok til at redde serien fra en alt for hurtig død. Kun 14 afsnit blev det til. Heldigvis har serien fanget en enorm fanskare på DVD, som har afledt en film der skulle komme til september. Endelig får vi svar på de spørgsmål, som aldrig blev besvaret i serien.
Den eneste grund til at jeg ikke giver serien topkarakter, er fordi der kun er 14 afsnit. Der skulle have været mindst 100. Serien kunne nemt have båret det. Mere er der ikke at sige. Hop om bord i denne sublime science fiction serie med sin mærkelige western stemning.

9 / 10

CD-wow – 185 kroner (uden sparelir)
Serenity Trailer
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#6 DarkLight 18 år siden

Hmm og nu fik jeg self lyst til at se det hele forfra, da jeg skimmede en episode-guide igennem. Det er ikke 4 dage siden jeg blev færdig...
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#7 Yoda 18 år siden

Ja, Darklight, mig har du fået overtalt ;-)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#8 dyg 18 år siden

Jeg har kun set enkelte afsnit af Firefly, dengang det blev sendt på Zulu, og derfor er jeg måske ikke berettiget til at udtale mig om den (ikke så meget som DarkLight anyway).

Først og fremmest skal det siges, at serien aldrig formåede at fange mig, selvom jeg normalt er lidt en sucker for Sci-Fi serier.

Efter min mening hæver historierne sig på ingen måde over så mange andre middelmådige serier (sci-fi, action, whatever). Måske er fortælle-teknikken spændende, det kan jeg egentligt ikke huske, og det er heller ikke noget jeg har bidt mærke i. Kanske det er fordi, at de historier de fortalte ikke var så meget ved.

Og det med det håndholdte kamera, blev jeg træt af meget hurtigt, omend det virker bedre end i bl.a. Star Wars episode 2 og den nye Battlestar Galactica serie.

Men til den pris, kan det næsten ikke betale sig ikke at købe den, så man kan danne sig sin egen mening. Kan være jeg får lyst til at se om jeg har taget fejl, når filmen kommer. Indtil da holder jeg mig væk.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#9 DarkLight 18 år siden

Yarr, join the ranks of the Brown Coats and fight the Alliance !!

Lad mig høre når du har set et par afsnit. Det kan jo være det bare er mig der er sindsyg :)
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#10 DarkLight 18 år siden

Forøvrigt skulle filmen gøre et meget godt job, med at introducerer karakterne igen. Så jer uvidende stakler ikke føler jer helt sat af :)
Men det er da uden tvivl bedre hvis man har set serien først og har grædt, blødt og hovedsageligt grint med Serenity's crew.

Lad være med at gå i byen denne weekend og køb denne istedet ;)
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.

Skriv ny kommentar: